ИНОВАЦИИТЕ ТРАНСФОРМИРАТ ЕДНА КОМПАНИЯ

| 9. фев 2021

ИНОВАЦИИТЕ ТРАНСФОРМИРАТ ЕДНА КОМПАНИЯ

*Интервюто е публикувано в бр. 5/2020 на сп. "Business Global", въпросите зададе Емил Петров, редактор на сп. Business Global


Историята на Konica Minolta започва през далечната 1873 г., когато японският химик Rokusaburo Sugiura създава компанията – производител на фотоапарати и камери Konica, дала начало на множество технологични иновации. Съвременната визия на технологичния гигант Konica Minolta Inc. се свързва със сливането на двете японски компании Konica и Minolta през 2003 г., за да се превърне днес в най-разпознаваемия бранд, осигуряващ цялостни решения за управление на документи и печат. Тази година компанията бе обявена за лидер в световната класация на IDC MarketScape за печатна трансформация, благодарение на успешното си преобразяване от доставчик на печатно оборудване към партньор за изграждане на дигитално, свързано работно място. В световен мащаб Konica Minolta държи 20 235  атента, повечето за технологични иновации в различни сфери на бизнеса. Изразено в цифри, Konica Minolta обслужва над 2 милиона клиенти по света, разпределени в 150 държави. Глобално за компанията работят 43 960 служители, а приходите за финансовата 2019 година възлизат на 8,24 млрд. евро. KONICA MINOLTA В БЪЛГАРИЯ Българската компания е част от глобалната мрежа на Konica Minolta от 2005 г., а дейността ѝ е силно фокусирана в областта на цялостни и иновативни решения за управление на корпоративните документни и печатни работни процеси. Продуктовата гама на компанията включва софтуерни приложения за дигитализация на документи и бизнес процеси с възможност за интеграция с други ИТ системи; дигитален архив, предоставящ бързо и лесно търсене на данни и софтуер за управление на печата. Богатата ѝ хардуерна листа включва многофункционални устройства и принтери за печат и производствени цифрови машини за цветен и черно-бял печат, подходящи за печатници и маркетингови агенции. През 2018 г. „Коника Минолта България“ разширява портфолиото си със смарт системите за видеонаблюдение MOBOTIX. Компанията е пионер в самостоятелните интелигентни IP видео системи и е създател на първите IP камери, които не изискват централен компютър или софтуер. Смарт камерите не само гарантират сигурна и безопасна работна среда, но чрез различни AI (Artificial Intelligence) приложения позволяват събирането на ценна информация за поведението на клиенти или служители, както и генерирането на автоматични нотификации и действия за превенция. Видеорешенията на Mobotix отговарят на най-високите изисквания за киберсигурност благодарение на специално разработената Mobotix Cactus Concept. Konica Minolta инвестира и в Компетентностен център за интелигентно видеонаблюдение за Европа. Тук в България се осъществява развойна дейност, трупат се знания и умения, споделяни със служителите на компанията навсякъде по света. Oт 2016 г. насам броят на партньорите на „Коника Минолта България“ се е увеличил с 21%, а екипът – с 46 на сто. Компанията има представителства в 10 български града – София, Пловдив, Стара Загора, Варна, Бургас, Велико Търново, Русе, Шумен, Плевен, Благоевград.


ОТЛИЧАВА НИ КОМПЕТЕНТНОСТТА НА ЕКИПА НИ И АНГАЖИРАНОСТТА С ПОТРЕБНОСТИТЕ НА НАШИТЕ ПАРТНЬОРИ

Основен двигател на успехa на дружеството в България е Елена Дречева, която става първият му служител през далечната 2005 година. От тогава насам „Коника Минолта България“ отчита непрестанен ръст. Професионалната ѝ кариера в сферата на ИТ сектора продължава вече 20 години. Следва стопанско управление и международни отношения в Софийския университет
„Св. Климент Охридски“. Има множество сертификати за продажба, маркетинг и управление на проекти, а наскоро завършва лидерска програма в университета в Станфорд. През 2006 г. е отличена за „Най-млада жена предприемач“ от Министерството на труда и социалната политика, а през 2017 г. е сред десетте финалисти на престижния конкурс „Мениджър на годината“ на списание „Мениджър“. Елена Дречева развива компетентен екип от таланти в цялата страна, защото вярва, че това е един от най-важните фактори за успеха на компанията.


 


Г-жо Дречева, с какво Konica Minolta успя да промени пазара и кои са нещата, които направихте за пръв път в България?

- Още от създаването на компанията в България през 2005 г. наш основен приоритет е осигуряването на непрекъснатата дейност на нашите корпоративни клиенти. Именно затова предложихме печата като услуга за корпоративния сектор (OPS), като не говоря просто за печат, а за управлявана и контролирана комплексна услуга с възможността за пълен репортинг. Като пионер във въвеждането на подобно решение поехме пълната отговорност за него като доставчик, а след това успяхме да го надградим напълно естествено, като добавихме и възможността за дигитализация на документи към нашето портфолио. Първоначално предложихме тази услуга преди повече от 5 години, когато все още нямаше пандемия и компаниите подхождаха с недоверие към дигитализацията, смятаха я за нещо далечно. Още тогава започнахме да консултираме компаниите в тази посока и смятам, че сме пионери и в тази област в България. Всичко това постави основите на целия пакет от услуги и инструменти, които можем да предложим на клиентите си в частта дигитално работно място.

С какво се отличавате от конкурентите си, какво оценявате като свое основно предимство?

- Отличава ни преди всичко добавената стойност, която прилагаме към нашите продукти. Това включва високо ниво на обслужване както от страна на нашите консултанти, така и на специалистите, които се грижат за следпродажбената дейност. Основното ни правило е винаги да поставяме клиента на фокус и да адаптираме решенията си спореднеговите конкретни нужди, изисквания, цели. Решенията, които предлагаме, са гъвкави и съобразени с бизнеса и инвестиционните планове на компаниите. Разбира се, следваме правилото за постигане на максимално качествено обслужване от наша страна, с минимални усилия от страна на нашите клиенти и сме изключително прозрачни в комуникацията с тях.

Как подбирате кадрите си, как ги обучавате и развивате, на какво държите при подбора и кариерното израстване?


- Най-важното качество за нас е желанието за работа и непрекъснатото обучение и надграждане на знанията. ИТ секторът е изключително динамичен и безкомпромисен и изисква постоянство в обучението и в усъвършенстването на уменията. В отговор на тази тенденция Konica Minolta разработи собствена e-learning система за вътрешно обучение, благодарение на която служителите ни и служителите на нашите партньори получават в систематизиран вид информация и знания за продуктите ни, за следпродажбената поддръжка на устройствата ни и за консултацията, която оказваме на клиентите ни. Съвсем наскоро надградихме системата соще един ключов процес, фокусиран
върху развитието и израстването на всеки служител. Процесът е базиран на метода 70-20-10 и включва индивидуален план за развитие в следните три елемента: професионални и технически знания и умения (Hard Skills); социални и личностни умения (Soft Skills) и нагласи и начин на мислене (Mindsets). Наскоро проведохме вътрешно проучване, определящо моментния пулс и нагласите в компанията. Обърнахме се към всичките си колеги за мнение – кое оценяват като най-важно и стойностно през тяхната призма. Отговорите изключително много ме заредиха, защото хората в екипа определят компанията ни като “Компания за пример и желано работно място”. Съставът ни расте много динамично и постоянно инвести раме в обучения за повишаване на компетенциите на служителите ни и се грижим за екипния дух. И за мен най-голямото ни постижение е именно невероятният екип, който сформирахме, и хората, готови да се справят с предизвикателствата на времената, в които живеем. Добър знак е, че колеги препоръчват компанията на свои приятели и познати.


Какви са следващите ви бизнес цели, в кои области ще се разраствате и как виждате компанията след 5 години?

- За нас е важно е да осигуряваме на клиентите си възможността да работят пълноценно с информацията, която постоянно се натрупва в организацията им, независимо в каква форма е тя – документи, видеозапис или данни в съществуващи ИТ системи. В следващите 5 години ще продължим да развиваме и надграждаме услугите и решенията си за дигитално работно място, а стратегията ни за това е последващо разрастване на екипа, изграждане на нови умения и навлизане в нови технологии.