Интервю с Васил Пипев, ImFact Studio

| 24 януари 2020

Интервюто е публикувано за пръв път в Тhedigitalprint.info


ImFact Studio е рекламна агенция в Благоевград, която предлага дизайн, фотография, дигитален и широкоформатен печат. Разполага и със собствено студио за печат върху текстил. Поводът да се срещнем е дигиталната машина, закупена наскоро от Коника Минолта България –  Accurio Press C3080. 


Как започна всичко?
В: Когато започнах преди 10 години, създадох ImFact Studio с идеята да направя фотографско студио и да работя като фотограф – да снимам продукти на рекламни агенции. Но тогава бях прекалено оптимистично настроен и за една година разбрах, че няма да се получи. Никой не искаше и все още не иска да плаща за фотография. И днес,  докато ние постоянно купуваме снимки от stock сайтове за различни проекти за клиенти, и мъкнем огромни куфари с техника за снимане по обектите,  колеги от бранша все още използват снимки от Google Images. Мислех, че след 10 години ще се променят нещата, но и до ден днешен повечето от колегите от рекламните агенции в Благоевград работят по същия начин. В града няма и нито един фотограф, който да продава снимки в подобен сайт. Това е градът с едни от най-ниско платените фотографски услуги в цяла България.



Как се случи преходът от фотография към реклама?

В: От дете съм установил, че когато едно нещо го видя, знам дали мога да го направя. Отдава ми се отръки както казват хората, това съм го наследил от баща ми, който вече не е сред нас. Беше изключителен човек, можеше да прави всичко. Не ми е било самоцел да бъда рекламна агенция, но виждах че много от нещата, които се предлагат, аз мога да ги направя. Случваше се да поръчвам в рекламни агенции неща, които за времето си бяха на нереални цени, а след това аз трябваше да преправям, за да станат така както си ги представям. Паралелно с недостатъчно широкото поле за развитие на фотографските услуги знаех, че или трябва да се развивам, или да сменя професията си. И тъй като не съм човек, който се отказва лесно, реших че в рекламата ми е интересно и се чувствам уверен. Това беше съчетано и с нуждата от финансова независимост, защото никога не съм си представял, че ще работя за някого на заплата, но и не съм отраснал в богато семейство, за да си позволявам лукса да не работя. Затова и реших да продължа с развитието си именно в рекламата. 



Първата машина, която си купих още когато се трансформирах в рекламна агенция, беше един китайски режещ плотер. Тогава бях виждал само как се режат букви от фолио, дори не познавах различните видове фолиа. От тогава винаги виждам развитието си чрез собствено производство и политиката ми на инвестиране е такава – предпочитам аз да изработя едно изделие от суров материал до краен продукт вместо да препродавам продукцията на подизпълнители. И от първия ден на фирмата, до днес имаме постоянно развитие. Не пестя пари за оборудване. Доставя ми огромно удоволствие да имам машини и да работя на тях. Развиваме и текстилен печат – съпругата ми се занимава с бизнеса с печат на тениски. Отделихме тази услуга в съседния до нас офис и от тогава имаме страхотен ръст. Имаме различни клиенти – модни марки, онлайн търговци , фирми, които печатат и зареждат различни магазини и фрийлансъри.


По отношение на клиентите в рекламата, най-голямото ми предизвикателство е да накарам клиента да повярва, че това което му предлагаш, е по-добро от това, което той иска. Аз много се боря с тях и си държа на позицията. И това ме отличава от другите рекламни агенции – не давам много свобода на клиентите, когато виждам, че не са ориентирани към най-подходящия за тях продукт. И в крайна сметка им давам по-доброто решение.



Каква е важността на екипа в рекламната агенция?
В: Започнах със съдружник и съпругата му, работихме заедно няколко години, докато установим, че гледаме в различни посоки. Откупих дела си – те се преместиха, развиват се в различна област, а аз продължих сам. След няколко месеца взех на работа сестрата на съпругата ми, която е художник и работихме няколко години много добре заедно. Тя се премести със семейството си във Великобритания и тогава наех първата ни дизайнерка, която и до ден днешен работи с нас и от която съм свръх доволен – дизайнер на много високо ниво. В момента с мен сме 7 души – създал съм екип, на който мога да разчитам понеже повечето от колегите са все можещи. Мога да разчитам за всичко на всеки един от тях по отделно. Всеки може както да лепи фолио, така да се справя превъзходно със софтуерите за обработка на изображения и освен това да работи и на всяка машина, която имаме в технологичния ни парк. Звучи невероятно, но е факт.


Опитвам се да ги стимулирам като периодично им увеличавам заплатите, но в този момент е трудно заради инвестициите, които правя. Не съм работодател, който държи ниски заплати. Искам хората да живеят нормален живот и със сигурност възнаграждението им е над средния стандарт за Благоевград. А за мен най-важното нещо е служителите да са доволни, след това да са доволни клиентите. Няма как да не плащам на хората и да искам нещо от тях. До сега не съм закъснял с нито една заплата!

Какви са предизвикателствата пред малката рекламна агенция?

В: Финансово най-добре се развива външната реклама, но и там разходите и трудът са най-много. Като обеми най-много работа имам с дигиталния листов печат и затова се ориентирам към машини, които могат да печатат ниски и средни тиражи с висока скорост.

Защо Konica Minolta?
В: Мога да ти дефинирам много ясно защо си купих първата машина Konica Minolta и защо си купих втората.


Първата причина е комуникацията с търговеца. Отчитам начина му на работа с клиенти като най-добрия начин за работа на един търговец с клиенти – приятелският стил. Можеше да ми напудри много неща и аз като неразбиращ човек щях да го изслушам и да му повярвам. Но той беше искрен и ми каза всички плюсове и минуси на машината.


Втората причина беше супер добрият сервиз, за който проучих, че от всички фирми реагира най-адекватно. Потвърждавам, че и до ден днешен е така. И Коника Минолта България ми предложиха най-добрата схема за изплащане.


Гъвкавата политика на ценообразуване беше третата причина. Първата машина се оказа с дефект, който не можеше да се отстрани. След като установиха, че проблемът е сериозен, дойдоха с чисто нова машина, натовариха старата и приключихме с един приемо-предавателен протокол – без въпроси, без увъртане без дори и най-малкия опит да скатаят. Освен това оцених свободата на клик програмата, която ти дава възможност за секунди да изчислиш с абсолютна точност колко ще ти бъдат разходите по запитването на клиент. Тогава нямах опит, не познавах разхода на машината и клик програмата ми беше огромно улеснение. Доставките на консумативи навреме също са изключително важни. Като цяло – моята работа е да продавам повече, а доставчикът се грижи за останалото. Втората машина я купих поради необходимостта от по-висока скорост на печат и това че ми дава възможност да печатам на по-дебели картони до 350 гр./кв.м. Ъпгрейд, както му казват хората.


Какви са особеностите на конкуренцията, пазара и хората в Благоевград?
В: Няма как да знам – има много по-стари фирми с по-дълъг опит на пазара, но може би ние имаме най-много работа в града. Търговската част ми е най-слабото звено, не рекламирам никъде, даже табела нямам на офиса. Но се счупваме от работа и 100% от клиентите ни намират по препоръки. Препоръката е по-малко рисковият път за работа с клиенти – това ми е принципът. Никога не съм се старал да спечеля с най-ниска цена. Не искам да вземам поръчки с най-ниска цена само, за да вземам поръчки. Този екип, който съм създал, работи добре. Търся хора, за да облекча екипа, тъй като работа има и за да обслужваме повече клиенти, трябва да сме повече хора. И съм се концентрирал в развитието на дигиталния печат за сметка на монтажите например. Когато ходя на монтаж лично, ми куца другата работа в офиса – обаждания, запитвания, оферти. Но намирането на хора в малкия град е по-бавен процес – принципите не ми позволяват да крада хора от другите колеги и затова намирането на хора става чрез препоръки, познати или контакти с хора от други градове (както беше с единия ни колега).

Имам и страничен бизнес, за който не ми остава никакво време – изработка на дизайнерски осветителни тела. Приемам много рядко поръчки и то, ако са наистина интересни – като осветлението за заведение в Хановер, Германия по проект на българското архитектурно студио KMAN. 280 кв.м. тавани бяха покрити с 91 огромни осветителни тела с различна форма и големина от 1х1 м. до 2х2 м. и 50 см. дълбочина на всяка лампа. Осветителните тела ми бяха хоби, за което вече нямам време. Затова от време на време го правя срещу заплащане, за да имам стимул.


В заключение мога да кажа, че пазарът се развива макар и бавно вървим в правилната посока. Надежда има, оптимист съм, защото с годините започнахме да се европеизираме. Клиентите се научават малко по малко да плащат за по-добри услуги и да ценят качеството вместо ниската цена.


Повече за AccurioPress C3080

    * Дигитален цветен принтер със скорост на печат от 81 стр./мин.

    * Широка медийна поддръжка от 62 до 350 гр./см2 и дължина до 1300 мм

    * Автоматизирана последователност на цветовете с функции, като S.E.A.D. IV и интегрирана Color Care Unit

    * Двустранен цветен скенер с най-висока скорост на сканиране в класа си, позволяващ сканиране с 240 изоб./мин.

    * Гъвкави довършителни функции, включително създаване на брошури, подлепване с топло лепило, автоматично поставяне на спирала


Автор на материала: Деси Тодорова
Деси Тодорова е създател и основен двигател на Тhedigitalprint.info. Има дълъг опит в рекламата и онлайн медиите. Майстор в създаването на уеб съдържание. Приема печата като инструмент за създаване на уникални продукти и услуги.