Ask the experts: Попитахме Жюстин Томс за новите тенденции в дигиталната среда, успешната стратегия за списване на корпоративен блог и формулата за успех през нейния поглед

| 13. ное 2020

.

Жюстин Томс е дългогодишен дигитален предприемач, преподавател и вдъхновител. Ръководи една от най-старите уеб агенции у нас - ABC Design & Communication. Организатор на конкурса Сайт на годината за най-добър сайт. Автор на над 15 книги по темата за дигиталните комуникации. Преподава онлайн медии и маркетинг в НБУ и СофтУни Digital. Майка и граждански активист за промяна.


Жюстин, през последните месеци всички трябваше бързо да свикнем с дистанционната работа и дигиталното работно място. Дигитализацията се превърна в необходимост за всички сектори, на които се наложи да преструктурират работните си процеси спрямо заобикалящата ни „нова реалност“. Обръщаме се към теб като експерт в областта на онлайн медиите и дигиталния маркетинг - какво се промени в онлайн пространството през изминалите месеци и кои са новите тенденции в дигиталната среда?

 

Първо искам да благодаря за възможността :)

 

Много неща се промениха в последните месеци. В онлайн средата това, което виждаме от пролетта насам е изключително завишено потребление, което в различните сегменти варира между 15 до 50%, не само за България, за света. Социалните мрежи, разбира се, доминират, но и посещението на новинарски сайтове и други източници на информация онлайн също рязко скочи.

 

Това, което никой преди това не успяваше да направи за електронната търговия у нас, пандемията го направи.

 

В определени моменти разпространението на фалшиви новини в тази ситуация доминираше и обществото ни продължава да е доста застрашено от това явление.

 

И не на последно място - хората станаха, съвсем разбираемо, много чувствителни, което прави задачата на комуникатори и маркетолози по-сложна. Ключово е да се мисли много и върху послания, върху начини за активация, време и други, които не бяха толкова важни в епохата преди това.

 

Каква е успешната стратегия при списване на корпоративен блог?

 

Блогът е ключов, но взискателен и бавен инструмент, който може да е полезен и има място в корпоративните комуникации на всеки бизнес. Успешната стратегия за блога изисква на стратегическо ниво поставяне на правилни цели, познаване на аудиторията и съобразяване с нея, създаване на атрактивно, релевантно за бранда, добро съдържание и след това качествената му дистрибуция.

 

Съчетаваш успешно различни роли в ежедневието си - освен като консултант по онлайн медии и маркетинг и управител в онлайн агенцията ABC Design & Communication, преподаваш дигитален маркетинг на студентите в Нов Български Университет. Каква е  формулата за успех за теб?

 

Добро подреждане на времето и задачите за деня, отдаденост и вероятно доза работохолизъм :) Обичам преподаването и срещите със студентите ме зареждат. Различните ми задачи се допълват и внасят динамика в ежедневието, разнообразие, което ми допада.

 

Успехът като цяло е доста относително нещо и за всеки е нещо различно в отделните етапи от живота. За мен това е възможността да имам удовлетворение от работата си и да знам, че правя своето светът в който живеем да е поне малко по-добър.

 

В Konica Minolta работим активно, за да предоставим на компаниите визията, технологиите и инструментите, за да изградят своето дигитално работно място на бъдещето. Според теб, как би изглеждал един университет на бъдещето през погледа на преподавател?

 

Все повече става ясно, че предстои голяма промяна, не само в университетите, в цялото общество. Според мен онлайн обучението ще навлезе още повече, дори след пандемията. Нови, интерактивни форми ще са все по-често застъпвани, наред с технологични иновации, дигитални инструменти и интерактивност. Самото образование ще е все повече през целия живот, ще излезе от младежките години, както е основно в момента.

 

Сподели ни коя е книгата, която последно те впечатли силно и защо?

 

 Аз съм доста активен читател и ежедневно отделям време за четене. Съотношението между художествена и нехудожествена литература е около 50 на 50. За бизнес силно препоръчвам да се погледнат Новият бизнес модел на Брайън Солис и Хаотика на Филип Котлър. В тях се очертават ясно тенденции, които вече виждаме ще са неизменни в бизнеса и комуникациите. Още две, пряко не толкова бизнес книги, но мисля полезни за всички, защото дават интересен поглед назад и в бъдещето - Хомо Деус на Ювал Харари и Защо нациите се провалят на Даръм Аджемоглу. Истинско удоволствие е да се четат и осмислят тези текстове.