„ТЪРГОВЕЦ НА ГОДИНАТА“

| 18. яну 2021

Наградите на Съюза на печатарската индустрия в България за 2019

Изпълнителният директор на Коника Минолта Бизнес Солюшънс България ЕООД - г-жа Елена Дречева разкрива кои са основните сили, тласкащи компанията, обявена за „Търговец на годината“ (2019) напред и нагоре


*Интервюто е публикувано в бр. 6/2020 на сп. "Полиграфия", въпросите зададе Екатерина Николова, гл. редактор на сп. Полиграфия 
 

„Ние от Коника Минолта България възприемаме всеки един от нашите клиен­ти като дългосрочен доверен партньор. За нас е изключително важно клиентите да могат да разчитат на бързата ни реакция, професионализъм и човешко отношение.  Инвести- раме постоянно в повишаване квалификацията на екипа ни от сервизни инженери, за да можем да предоставяме високо качество на обслужване, защото когато говорим за професионални печатни системи, с кои­то собствениците на печатници правят бизнес, това е приоритет. Наясно сме, че успехът и лидерските позиции на една компания в даден сектор не ­гарантират непрекъснатост и устойчивост на бизнеса и че ключо­ви фактори днес са разпределянето на риска чрез обогатяване на гамата от предлагани портфолиа и цялостни решения - не отделни продукти, и възможност за проява на гъвкавост. В отговор на тези предизвикателства, на база опита от последните години, Коника Минолта България стана един от доверените доставчици на реше­ния за дигитализация на работните процеси и интелигентно управление на информацията.“

Елена Дречева - Изпълнителен директор на Коника Минолта България
 

Г-жо Дречева, честита награда! Кoe според Вас открои Коника Минолта България сред останалите номинирани за приза „Търговец на годината“?

Благодаря Ви. Благодаря на Съюза на печатарската индустрия в България за наградата и за подкрепата, която продължава да оказва на представителите на този сектор.

Освен престижно признание наградата е и голяма отговорност. Не мога да посоча кой от факторите се е оказал решаващ при избора ни за „Търговец на годината“, но мога да кажа каква е философията, която ние от Коника Минолта България неизменно изповядваме във взаимоотношенията ни с нашите клиенти. Възприемаме всеки от тях като наш дългосрочен доверен партньор. За нас е изключително важно клиентите да могат да разчитат на бързата ни реакция, професионализъм и човешко отношение. Инвестираме постоянно в повишаване на квалификацията на екипа ни от сервизни инженери, за да можем да предоставяме високо качество на обслужване, защото когато говорим за професионални печатни системи, с които собствениците на печатници правят бизнес, това е приоритет.

Не спираме да влагаме време и усилия и в обучението на служителите на нашите клиенти, за да гарантираме че предоставената техника и/или софтуер ще работят максимално ефективно и в полза на постигането на поставените цели.

Преди години стартирахме специална академия за нашите клиенти, имаща за цел служителите им винаги да са информирани за новостите на пазара и да не престават да развиват своите професионални знания и умения. Академията ни се радва на голям успех, затова смятаме да разширим обхвата ѝ на дейност. Споделяме добри практики, осигуряваме консултации. Публикуваме и успешни проекти на наши клиенти, което подпомага популяризирането и разрастването на бизнеса им.

Иновативните технологии на Konica Minolta освен че спомагат за обогатяване на портфолиото от услуги на клиентите, им спестяват ресурси и значително ги улесняват в условията на предизвикателствата, пред които светът се изправи през настоящата година. Като пример мога да дам последното решение, което компанията разработи, за да запази качеството на контакт с актуалните си и потенциални клиенти в променените условия – платформа за виртуална демонстрация на новите печатни технологии, които предлагаме. Нашият виртуален шоурум предоставя уникално преживяване.

Всяка разработка на компанията, всеки нов продукт е с мисъл за клиента. Най-голямата награда за нас е спокойният и доволен клиент.
 
Konica Minolta е една от компаниите, задаващи тенденциите в производствения и индустриалния печат. В този ред на мисли какво да очакваме следващите няколко години?

В изключително бързо променящата се обстановка е трудно да се правят прогнози, но няма как да не отбележим процеса на дигитална трансформация, който бе драстично ускорен от COVID-19. Дигитализацията ще продължи да навлиза все повече и по-бързо и в печатната индустрия, включително в индустриалния, опаковъчния и търговския сектор.

В подкрепа на това ще цитирам изследването на Smithers Pira – „Бъдещето на дигиталния срещу офсетовия печат до 2024 г.“(за периода 2014-2024 г.), според което дигиталният печат е най-бързо растящият сегмент в печата. В момента той заема 20% от общата стойност на глобалния пазар, като очакванията са до 2024 г. да се увеличи до 80% (от 103,1 млрд. на 180,9 млрд. долара).  Това не трябва да е изненада, тъй като цифровите технологии позволяват достъпа до много функции, които клиентите на търговския печат, печата на опаковки и индустриалния печат търсят. Все по-голямата нужда от персонализация и по-къси тиражи налага бързата адаптация и преориентиране от страна на доставчиците на печатни услуги.

Според проучването истинският двигател за растежа на дигиталния печат е мастиленоструйният печат. Konica Minolta е един от производителите на оригинално оборудване, създали ново поколение печатащи глави, което също е фактор за нарастване дела на мастиленоструйния печат. В резултат клиентите ни ще прехвърлят все повече лито задания  на нашата дигитална пълноцветна B2+UV мастиленоструйна преса AccurioJet за допълнителни бизнес дейности и приходи. Реално AccurioJet се превръща в естествен мост между офсетa и дигиталния печат.

Все повече доставчици на печатни услуги ще се пренасочват към производството на етикети и опаковки поради факта, че се доказаха най-стабилни в кризисни условия. Очаква се като стойност и обем етикетният пазар да продължи да се развива агресивно. Прогнозно от 2014 до 2024 г. ръстът му ще е над 50%. През 2019 г. дигиталните технологии вече са 30% от сектора. Това е и причината Konica Minolta да развива своите етикетни печатни системи с предложения като революционното решение с добавянето на нова флексопечатна станция към етикетните преси AccurioLabel, предоставяща възможност за пети цвят.
Освен ръста на дигиталния печат се очаква и значително увеличаване на търсенето на дигитални решения за обогатяване на отпечатъците, което е свързано с нарастващата нужда от отличаване на продуктите от конкурентните с цел запазването на пазарни дялове и придобиване на нови. Тук Konica Minolta не следва, а чертае тенденциите чрез партньорството си с френската компания MGI, предлагайки уникални технологии, които могат да задоволят и най-високите пазарни изисквания.
 

Днес при наличието на толкова голям избор на печатни продукти борбата за вниманието на клиентите е изключително ожесточена. Как споменатата от Вас MGI технология за обогатяване на печата може да отличи продуктите на Konica Minolta?

Няма никакво съмнение, че във висококонкурентната среда, в която се намираме, най-важният фактор в съревнованието между отделните брандове е времето, необходимо даден продукт да бъде забелязан от потребителя, т.е. времето, за което опаковката може да задържи неговото внимание. Обогатяването на печата добавя стойност и може да превърне един стандартен цветен отпечатък в наистина уникален продукт. Точно в това е силата на MGI технологията. По данни от официални проучвания продуктът с обогатена опаковка се забелязва 2 пъти по-бързо на регала и задържа с 21% повече вниманието на крайния клиент. Освен това нарастването на дела на дигитално обогатени продукти е безспорен факт. Според проучване на InfoTrends през 2020 г. се очаква той да достигне 27%, като в доклада не са отчетени последиците от коронакризата.

Дигитализацията на следпечатните операции се превръща в приоритет и Konica Minolta задава стандартите в това направление. От съществено значение е разширяването на портфолиото от машини за дигитално обогатяване, които правят отпечатъците по-атрактивни. Предлаганата гама от решения в тази посока не е достатъчно богата, но компанията ще продължи да я развива, което тя заяви през миналата 2019 година, увеличавайки дела си в MGI Digital Technology. Паралелно с решенията с възможност за добавяне на печатна станция MGI JetVarnish 3D Web Color+ и пълно затваряне на производствения цикъл се предлагат и специално разработени решения за обогатяване на етикети – MGI JetVarnish 3D Web.

Когато говорим за потенциала и спецификите на българския пазар, може би трябва да извадим на фокус MGI JetVarnish 3DS и MGI JetVarnish 3D One. 3D One е най-добрият избор за лесен старт, когато става въпрос за обогатяване на печата, тъй като технологията дава възможност за 2D и 3D лаково покритие с едно преминаване на медията /с един пас?/. MGI JetVarnish 3DS е с едно ниво над 3D One, защото включва и секция за полагане на фолио – iFoil S.
 

Означава ли това, че предвид новите пазарни условия и влиянието на пандемията компанията ще предложи и други решения, насочени към преодоляване на последиците oт коронакризата?

Последната година изправи бизнеса пред предизвикателства, които трудно бихме си представили преди това. Всички компании трябваше да реагират бързо на новите условия и да преосмислят стратегическите си планове. Реално гъвкавостта и адаптивността се оказаха решаващи в настоящата ситуация. Затова и Konica Minolta продължава мисията си да предоставя на своите клиенти адекватни на новите условия решения, с помощта на които лесно да се отличат от конкурентите.

Вече споменах MGI технологията, която превръща всеки отпечатък в уникален продукт. Обогатяването на печата с частичен лак или с фолио въздейства върху крайния потребител и прави избора му по-лесен. Компанията разработи и платформата genARate за  добавена реалност (AR), чрез която отпечатъците „оживяват“. Добавянето към печатното изображение на 3D елементи, видеа, линкове към страници подарява на потребителите по-различно и запомнящо се изживяване, а доставчикът лесно може да проследи какъв е ефектът от предложеното съдържание (с добавена реалност) чрез детайлни анализи, предоставени в платформата.

Освен директно свързани с печата технологии компанията предлага и решения, които облекчават работата на служителите в променените условия на работа и общуване. Новият инструмент за отдалечена визуална поддръжка – AIRe Link, например позволява на компаниите сами да откриват и разрешават проблеми, свързани с тяхното оборудване, докато обслужващият инженерен екип ги подпомага от разстояние. Със софтуера AIRe Link Konica Minolta реално предоставя на своите партньори възможността за дистанционна поддръжка на оборудването на клиентите им, спазвайки изискванията за безопасност и съкращавайки бюджетните и времеви ресурси.

Това са само част от решенията на компанията, предлагащи на нашите партньори по-различни възможности, които да ги изведат напред в борбата с конкурентите.

 

Konica Minolta продължава да инвестира в разработването на нови решения в сегмента професионален печат. Коя е последната иновация на компанията в тази посока?

Konica Minolta не спира да работи в посока предоставянето на най-добрите възможни решения на своите клиенти.

Много важен за компанията през настоящата година беше стартът на продажбите на новата серия AccurioPress C14000 – първата система на Konica Minolta в сегмента тонер базиран печат с висок обем. С тази серия компанията запълни цялата гама решения за професионален печат – от тези с най-нисък обем, като AccurioPrint C750i, до предоставящите по-сериозни обеми като AccurioJet. Печатните системи AccurioPress C14000 имат за цел да подпомогнат клиентите, които искат да разширят и оптимизират бизнеса си чрез усъвършенствана автоматизация, намалено влияние на човешкия фактор и по-висока производителност с очевидни резултати, изразяващи се в ръст на висококачествената продукция при по-малко загуби.

Новата флексопечатна секция за ролните преси AccurioLabel (също лансирана през 2020 г.) с възможност за печат на бяло и други цветове, е разработена да реагира на бързо променящите се пазарни изисквания. Опцията за модернизация е насочена към производителите на етикети, търсещи цялостно хибридно решение, което да допълни системите за дигитален печат от висок клас.
Тази година излезе и надградената версия на AccurioJet – AccurioJet KM-1e, която предлага още по-големи възможности и конкурентни предимства: съкратено време за настройка и обслужване, автоматичен дуплекс и гъвкавост при производството, широка гама на поддържаните субстрати, подобрени печатащи глави. Анализите показват, че мастиленоструйният печат е във възход, а броят на клиентите ни, ползващи AccurioJet KM-1, се е увеличил с около 60% за период от една година. Тенденцията се запазва, като показва значително увеличение дори по време на пандемията, така че инвестицията ще донесе ползи на клиентите на Konica Minolta.

В подкрепа на своите европейски клиенти през 2020 г. Konica Minolta Europe обяви и своето ексклузивно споразумение за продажба и обслужване на високоскоростната лазерна система MOTIONCUTTER. Удостоената с няколко награди машина за лазерно рязане ще осигури по-висока стойност на обогатените и персонализирани продукти.

Продължаваме да работим и в посока на дигиталното обогатяване, което е ключов двигател за растежа на пазарите за производствен и индустриален печат и като такова предлага на доставчиците на печатни услуги печеливш начин да се отличат от конкурентите и да увеличат маржовете.
И следващата година нашите клиенти и партньори могат да очакват още иновативни решения и продукти.

 

Konica Minolta, която за поредна година сe откроява сред доставчиците на производствени печатни системи, е посочена като лидер и в проучването на IDC MarketScape „Worldwide Print Transformation 2020 Vendor Assessment“. Кои са факторите за успешната трансформация на една толкова голяма корпорация?

Както вече изтъкнах, условията на „новата реалност“ промениха света дълбоко и трайно. Успехът и лидерските позиции на една компания в даден сектор не гарантират непрекъснатост и устойчивост на бизнеса. През настоящата година станахме свидетели на краха на цели сфери в икономиката. Ключови фактори за оцеляването се оказаха разпределянето на риска чрез обогатяване на гамата от предлагани портфолиа и цялостни решения – не отделни продукти, и възможност за проява на гъвкавост.

Konica Minolta далновидно започна да обогатява обхвата на дейностите и секторите, в които присъства. Чрез партньорства с доказани доставчици в определени производства успя да заеме челни места в индустрии, които не са свързани с печатния бранш.

Освен решения, касаещи офисната печатна инфраструктура, производствените и индустриални печатни системи и управляващите ги софтуери, Konica Minolta смело навлезе в сектора на интелигентното видеонаблюдение чрез партньорството си с немската компания Mobotix. С интелигентните цялостни системи за видеонаблюдение сигурността и контролът на потребителското поведение минават на друго ниво.

Най-успешният ход на компанията извън печатната индустрия е навлизането ѝ в света на информационните технологии. В последните години Коника Минолта България набра достатъчно опит и стана един от доверените доставчици на решения за дигитализация на работните процеси и интелигентно управление на информацията.

 

Г-жо Дречева, в навечерието на новата 2021 г. сме. Какво ще пожелаете на Вашия екип, на партньорите и клиентите на Коника Минолта България?

Изминалата 2020 г. ни накара да преосмислим ценностите си и да си поставим нови приоритети. Оказа се, че да сме здрави наистина е най-голямото богатство. Затова преди всичко желая здраве и лично щастие на всички.

В професионален план пожелавам успешни проекти, нови клиенти и възможност за повече срещи на живо през 2021 г.