Днес в рубриката „Ask the Experts: Хората зад технологиите“ ви срещаме с Èвелин ИлиеваСтарши консултант ИТ решения в Коника Минолта България. Èвелин е част от екипа, който подпомага организациите по пътя към дигиталната трансформация чрез модерни решения за управление на информацията, автоматизация на процеси и сигурна ИТ инфраструктура.

Èвелин, ти си част от екипа „ИТ решения“ вече 4 години. Разкажи ни повече за своя професионален път и какво те мотивира да се насочиш към сферата на дигитализацията и управлението на документи?

През годините съм заемала различни длъжности, но винаги съм била водена от стремежа си да научавам нови неща, да се развивам и да изпитвам удоволствие от работата си. Дигиталната трансформация ми позволява да мога да се занимавам с разнообразни дейности, които съвкупно да носят добавена стойност и видими ползи.

Работата ти ежедневно те среща с компании от различни индустрии. Какви тенденции наблюдаваш в начина, по който организациите подхождат към дигитализацията и автоматизацията на процеси?

В динамичното време, в което творим, тенденциите се променят със скоростта на светлината. Но е факт, че все повече компании от всички сектори осъзнават, че дигиталната трансформация не е просто “модерно” словосъчетание, а стратегическа нужда - хората питат как да го направят правилно, а не дали да го направят. Много организации вече изискват интелигенти решения, мащабируеми платформи и търсят баланс между ефективност и човешко преживяване.

Как дигитализацията на административни процеси променя ежедневието на служителите и бизнеса като цяло? Можеш ли да ни дадеш пример от твоята практика?

Радикално :)

Дигитализацията не просто спестява време, тя променя начина ни на мислене и работа. Когато дадена задача отнема 5 вместо 25 минути, това спестено време носи ползи за компанията. Виждайки улеснението в ежедневната си работа, хората сами започват да мислят за оптимизация на процесите си.

Примери мога да разказвам много, но най-показателни са процесите с одобрение - дали ще е отпуск, командировка или заявка за разход, спестеното време на всички по веригата е може би най-голямата полза. Лесната проследимост и прозрачност на процесите са добавена стойност, която се оценява на по-високо ниво.

Всеки проект има своите предизвикателства. Кои са най-често срещаните бариери при внедряване на ИТ решения и как успяваш да ги преодоляваш в комуникацията с клиентите?

Основното предизвикателство е страхът от промяната и неприемане на “новото”. И това е напълно естествено! И ако го няма се притеснявам :) Винаги в такива моменти подхождам с разбиране, реални примери и малко хумор. Когато хората чуят, че не само те преминават през това, когато усетят, че решението повече ще “дава”, колкото да “взема - тогава настъпва истинския момент на трансформация.

В своята роля често се превръщаш в консултант и партньор на клиента. Как подхождаш, за да разбереш реалните му нужди и да предложиш най-подходящото решение?

Първо слушам. После пак слушам. После питам и отново слушам 😊

Истинските нужди често дори не са първоначалния процес, който коментираме. Задавам много въпроси, анализирам, и най-вече — поставям се на мястото на клиента. Моето правило е просто: “ако решението не улеснява живота на хората, значи не е правилното решение”.

Освен работата ти с измервателните уреди, ръководиш и най-многобройния екип в компанията – техническия отдел. Какво е най-важно в управлението на такъв екип?

Най-важното е доверието и постоянната комуникация. Нашите инженери са разпределени в цялата страна, което означава, че работят близо до клиентите и трябва да реагират бързо и компетентно. Моята задача е да им осигуря подкрепа, обучение и ясна визия, за да могат да бъдат спокойни и уверени в ежедневната си работа. Когато имаш екип, който знае, че зад него стои компанията, резултатите винаги са отлични. Също така трябва да се знае, че добър сервизен инженер се изгражда дълго време, за това освен необходимите обучения е от изключителна важност тези хора да бъдат задържани в компанията и да им се даде добра среда за развитие. В това отношение можем да се похвалим, че почти няма текучество в отдела, голяма част от инженерите са с нас повече от 15 години.

От твоята гледна точка, накъде ще се развиват дигиталните решения в следващите няколко години? Какви иновации очакваш да окажат най-голямо влияние върху бизнеса?

Без съмнение изкуственият интелект ще се развива  със същите главоломни темпове както до сега. Интеграциите между системите ще станат още по-наложителни. Според мен ще се стремим все повече към “тих” софтуер, който просто е там и работи за нас на заден фон, докато ние сме фокусирани върху по-важни и смислени задачи.

Какво ти носи най-голямо удовлетворение в работата ти? Има ли проект или ситуация, с които особено се гордееш?

Най-голямо удовлетворение за мен е щастливият клиент и постигнатите за компанията резултати. И тук не говоря за финансови такива, а за това, че името на компанията се разпознава като доверен партньор.

Винаги съм доволна и се усмихвам, когато с клиент се питаме взаимно през кое решение за договори да подпишем даден документ. През нашето, на Коника, или през това на клиента, внедрено от нас.

Какъв съвет би дала на компаниите, които все още се колебаят дали да направят стъпка към дигитализацията на своите процеси?

Просто да започнат. От някъде. Обикновено съветвам това да е малък и лесен процес - като одобрение на отсъствие от работа или одобрение за заявка за разход. Дигитализацията не е лукс, а възможност да се освободи потенциала на хората, инвестиция в бъдещето - в ефективност, прозрачност и щастливи хора.

Осъзнавайки ползите, сами ще започнат да мислят и за по-сложни процеси. След първия успешен проект вече няма връщане назад - апетитът идва с яденето, както се казва.

Ако трябва да опишеш с една дума бъдещето на работното място – коя би избрала и защо?

Гъвкавост

И като технологии, и като мислене. Бъдещето принадлежи на екипите, които умеят да се адаптират, да учат и да се доверяват на данните… и един на друг.

Свържете се с  Èвелин Илиева в LinkedIn, за да научите повече за това как дигиталните решения на Коника Минолта България могат да оптимизират вашите процеси и да изградят по-интелигентно и ефективно работно място.

Споделяне: