Ask the experts: Дарина Пенева от Стантън Чейс със съвети към хората, на които се наложи да сменят работното си място и да търсят нови възможности

| 22 юни 2020

Днешният гост в рубриката ни "Ask the experts" е Дарина Пенева, с която си говорим за основните предизвикателства пред менижърите в настоящите динамични времена и какво отличава успешния HR мениджър. Вижте цялото интервю, в което Дарина споделя ценни съвети към хората, на които се наложи да сменят работното си място и да търсят нови възможности.


Дарина Пенева е изпълнителен директор на Стантън Чейс Интернешънъл България, от стартирането на бизнеса в страната през 2006г. Има дългогодишен успешен опит в директния подбор - идентифициране и привличане на професионалисти за високи и средни мениджърски позиции, както и значителен опит в оценяване на компетенции, провеждане на обучения и идентифициране и развиване на личностен и лидерски потенциал.
Тя е сертифициран Hogan консултант и е акредитирана в методологията
Facet5, както и в методологията на A & DC.


Г-жо Пенева, основно предизвикателство пред мениджърите е мотивацията и ангажираността на екипите, особено в тези динамични времена от последните месеци.  Как можем да поддържаме екипа си мотивиран във времена на непрестанни промени?


-Основен инструмент е адекватната и постоянна вътрешна комуникация с колегите, на всички нива в организацията. В ситуации на промяна и непредсказуемост, хората често усещат страх от неизвестното и липсата на сигурност. А страхът е инхибитор на креативността, продуктивността, и на про-активния подход. Именно затова е важно лидерите да наложат открита и навременна комуникация с хората, честно да споделят проблемите, но и да споделят план за справяне с  трудностите, важна част, от който да са хората. Важно е мениджърите да стимулират хората в екипите, да споделят идеи и предложения, и да имат възможност да ги реализират. Всичко това е силен коз в създаване на сплотеност, ангажираност на екипите и като цяло на стимулираща и позитивна среда за работа.

 

Различните компании възприеха разнообразни подходи във връщането на екипите си в офисите. Какви са твоите наблюдения и препоръки, така че да се запази ефективността на служителите максимално?


-От разговорите с наши клиенти се вижда, че процесите по завръщане са плавни и постепенни,  с грижа за здравето, сигурността на служителите и взимане под внимание усложнената ситуация с приключване на учебната година на децата. Големите компании възприемат ротационен принцип, с идеята да осигуряват повече пространство и да няма пренаселеност в офиса. Оказва се, че за някои позиции хората са дори по-продуктивни, мотивирани и ефективни, работейки от дома си. Има компании, които стимулират служителите, които могат да извършват изцяло дистанционно ангажиментите си, да продължат в режим работа от вкъщи до края на годината. Ние като компания, възприехме гъвкав подход за завръщане – по екипи, според конкретните нужди на бизнеса и клиентите ни. Стимулираме нагласата за постигане на резултати без да изискваме 100% присъствие в офиса. Удовлетворени сме, че колегите оценяват подхода ни и са още по-ангажирани и мотивирани.

 

Вече се говори за HR manager 4.0. Какво отличава успешния HR мениджър, на когото се налага да прави подбор на кадри, за които дигиталното работно място е реалност?


-Във времена на дигитализация и променящи се организации, на HR мениджъра се налага да влиза в няколко основни роли: HR стратегът или футуристът - човекът, който вижда напред в бъдещето и рамо до рамо с топ мениджърите, гради дългосрочната визия и стратегия на компанията за хората. Втората е, да бъде моторът на движението на хората в компанията - личността, която вдъхновява и ангажира хората в организацията. Те са разказвачите на историите на успеха, които подпомагат привличането и задържането на хората и повишават ангажираността, развиват корпоративната култура и обезпечаване на модерното работно място. И третата роля е, HR Инженерът - технологичното гуру, което знае как да впрегне новите технологии в действие и да ги използва като инструмент за откриване на таланти и за по-бърз и ефективен подбор, дори и в изцяло дигитална среда. Работи за създаване на интерактивно обучително съдържание - програми за учене навсякъде и от всекиго, ползване на технологиите за въвеждане на иновативни начини за споделяне на знанието и тяхното използване в процеса на учене (е-learning, мобилно учене, обучение чрез виртуална или добавена реалност, геймификация), технологиите в услуга на новото работно място, на събиране и анализ на информацията, и подпомагане на взимане на бизнес решения.

 

На много хора през последните месеци им се наложи да сменят работното си място и да търсят нови възможности. Какъв е твоят съвет към тях?


-Оказва се, че по време на извънредното положение доста хора са направили житейска и професионална равносметка какво ги мотивира, какво и как искат да работят занапред. Преди всичко, бих предложила на хората да си отговорят на тези въпроси, защото те стоят в основата на удовлетвореността и постиженията. Да бъдат постоянни, упорити и целенасочени в търсенето, да не се поддават на отчаянието от липса на възможности, най-вече да не губят вярата си. Когато се полагат системни и последователни усилия, те рано или късно дават резултат. Да не ограничават сами възможностите пред себе си, да са готови да скочат в дълбокото, да са отворени да развиват нови знания и умения, защото това ще ги направи по-конкурентни и ще им даде повече алтернативи.


Коя беше последната книга, която прочете и кое ще запомниш най-дълго от нея?


-През месеците на пандемията бях повече „на вълна“ професионални четива - статии, материали и уебинари, свързани с нова услуга на Стантън Чейс свързана с оценяване и развитие на лидерския потенциал и екипната ефективност. Едно от най-интересните неща, което остана в съзнанието ми  е от уебинар на тема Отсъстващия лидер. Това което си взех е, че лидерството не търпи вакуум, и ако даден лидер/мениджър е пасивен и не е видим във времена на трудности и промени, пространството и функциите му по естествен начин се изземват от други хора в организацията - скритите лидери, които изненадват приятно не само работодателите си, а и самите себе си.



About Konica Minolta Business Solutions Europe

 

Konica Minolta Business Solutions Europe GmbH, based in Langenhagen, Germany, is a wholly owned subsidiary of Konica Minolta Inc., Tokyo, Japan. Konica Minolta enables its clients to champion the digital era: with its unique imaging expertise and data processing capabilities, Konica Minolta creates relevant solutions for its customers and solves issues faced by society. As a provider of comprehensive IT services, Konica Minolta delivers consultancy and services to optimise business processes with workflow automation. The company further offers its customers solutions and managed services in the field of IT infrastructure and IT security as well as cloud environments. With regard to its office printing solutions, "IDC MarketScape: Worldwide Print Transformation 2020 Vendor Assessment" stated that Konica Minolta is "recognised globally as a leader in print transformation". As a strong partner for the professional printing market, Konica Minolta offers business consulting, state-of-the-art technology and software and has established itself as the production printing market leader for more than a decade in Europe (InfoSource). Its Business Innovation Centre in London and four R & D laboratories in Europe enable Konica Minolta to bring innovation forward by collaborating with its customers as well as academic, industrial and entrepreneurial partners. For its innovative service approach that complements their devices perfectly, Konica Minolta was awarded the prestigious ‘"Buyers Lab PaceSetter Award for Serviceability and Support 2020/2021" by Keypoint Intelligence. Konica Minolta Business Solutions Europe is represented by subsidiaries and distributors in more than 80 countries in Europe, Central Asia, the Middle East and Africa. With approximately 10,000 employees (as of April 2020), Konica Minolta Europe earned net sales of over 2.34 billion in financial year 2019/2020.

 

For more information, please visit http://newsroom.konicaminolta.eu and follow Konica Minolta on Facebook, YouTube and Twitter @KonicaMinoltaEU

 

Terms and product names may be trademarks or registered trademarks of their respective holders and are hereby acknowledged.