Споделяне
Конкурсът PrintSpiration е съвместна инициатива на Коника Минолта България и Българска Дизайн Група (БДГ) и събра 48 изключителни предложения за корица на първото издание на Дизайн Годишника на БДГ, което ще събере най-добрите български дизайни в различни категории в периода 2019 - 2022 г.
Николай Петрусенко е един от участниците в конкурса, чийто стилен дизайн, включващ сребърно фолио на черна основа, силно впечатли журито. Николай е изключително талантлив млад човек, с много постижения по професионалния си път, който може да ви спечели веднага с чудното си чувство за хумор и положителната си нагласа към живота. Ники, моля да се представиш с няколко изречения
Най-общо съм креативна личност, занимавам се предимно с дизайн, но и с визуални изкуства. Стремя се към баланс и да излизам от рамките. От малък усетих изкуствата като моя трайна насока, но никога не съм се ограничавал в интересите си. Напротив, отворен съм към всичко и това ми помага да обогатявам светогледа си.
Средното си образование прекарвах между математическа гимназия и Националното училище за изящни изкуства, пиано и плуване.
В НУИИ специализирах в изящна графика, по-късно в Националната художествена академия – в илюстрация, книгооформление, графичен дизайн, типография, а през магистърската програма – в шрифтов дизайн.
Работих в Постстудио, в нидерландското студио за арабски шрифтов дизайн и типография Декотайп, воден и от друга моя страст – тази на езиците, писменостите и културите.
От 2017 до 2023 година бях част от световноизвестното студио за шрифтов дизайн Фонтфабрик, а от 2018 година преподавам шрифт в НХА. От 2022 година съм докторант към Софийски университет.
Участва в конкурса PrintSpiration и спечели специална награда. Откъде научи за него и кое те подтикна да се включиш?
Научих за конкурса от фейсбук публикация на Маргарит в групата на БДГ. Предизвикателството да създам лицето на първия годишник на най-голямата група за дизайн в България не ме остави много да се колебая.
Разкажи ни повече за проекта, с който участва …
Взимайки предвид цялото многообразие от дизайн специфики и почерци в годишника, реших да направя корицата изчистена откъм цветове и стил. Комплексността оставих в полутоновата растерна решетка (halftone), плавно степенувана в различни размери на точката. А тази точка всъщност е икона-курсор в повечето дизайнерски софтуери. Стъпих върху цветова палитра на БДГ и използвах компресиран шрифт от системата Muller Next, за да има повече площ за растерната решетка във фона.
Преди конкурса създавал ли си дизайн, който включва обогатяване на печата? Що се отнася до MGI технологията, която се използва за реализация на проекта, какво те впечатли най-силно?
Залагал съм обогатяване на печата основно за книжни изделия и визитки.
Беше изключително да видя проекта си реализиран с технологията MGI. Отразяването на околното пространство в проекта, по такъв отбран начин беше неописуемо усещане!
За какъв тип продукт бих създал обогатена опаковка при първа възможност и защо?
За експериментални книги, арт книги, опаковки, плакати. Този тип обогатеност разкрива допълнително измерение и обогатява възприятието на зрителя. Зашеметително!
Разкажи ни за страстта си към дизайна. Как я откри и как я подхранваш?
Открих страстта си към графичния дизайн постепенно. Средата, в която попаднах, нещата, които гледах постепенно я разпалваха все повече.
Какво е твоето „златно правило“ в дизайна?
Да се съобразя с предназначението на изделието: когато трябва да бъде строго функционално е едно, когато е за забавление е друго. Всеки проект е индивидуален и изисква адаптиране на подхода. Опитвам да се вживея във „филма“.
Откъде черпиш вдъхновение и нови идеи за проектите си? Какви емоции изпитваш, когато виждаш проектите си реализирани?
Черпя вдъхновение отвсякъде. Старая се отварям всичките си сетива отворени, а умът – непредубеден. Не знаеш откъде ще излезе заекът.
Животът е най-добрият учител, а човек трябва да бъде отворен, да запази любознателността си и да черпи мъдрост от всичко и всеки. Защото знанието дава опора на мечтите и идеите.
Изключително е усещането, когато човек види крайния резултат реализиран, казва си, че си е заслужавало.
Твоето най-голямо постижение в кариерата до момента е …
Това, че не спирам да се развивам. Имам няколко награди на национално и интернационално ниво, но не се свръхфокусирам върху миналите постижения. По-важен е процесът.
Как си представяш себе си след 10 години….
Жив и здрав. Мотивиран и любознателен. Постигнал баланс в живота. Да дам повече стойност на света, осъзнатост на хората за отговорността във всяко човешко решение, да ценят повече природата. Що се касае до работата: да я реализирам за минимален срок без компримис в качеството, за да имам максимално свободно време, в което да опозная повече необятната вселена.
Стилната корица на Николай Петрусенко, с която спечели специалната награда на журито в конкурса PrintSpiration