Собствено проучване на Коника Минолта България за нагласите на крайните клиенти.
Независимо от дигитализацията на света, в който живеем и на промяната в начина, по който информацията достига до нас, хартиените носители продължават да са решаващи за налагането на даден бранд и за спечелването на нови клиенти. Опаковките, етикетите, търговските и рекламни материали, изграждането на корпоративна идентичност чрез презентационни папки, визитки и др. – всичко това трябва да бъде отличаващо се и да привлича внимание, за да се постигнат заложените корпоративни цели.
По тази причина през последните години печатниците трябва да преосмислят своята роля в новата реалност. От чисто производствени звена, изпълняващи поръчки за печат, те трябва да се трансформират все повече в консултанти за креативността, ефективността, параметрите на печатните изделия, чрез които техните клиенти могат конкурентно да се диференцират и да развиват ангажираността на потребителите към техните брандове. Днес, благодарение на широкото разпространение на интегрирани, дигитално управлявани производствени и индустриални системи и свързаните с тях работни потоци, се очаква доставчикът да разполага с пълен набор от възможности за превръщането на всеки печатен продукт в завършен такъв. Клиентите, търсещи максимална възвръщаемост на инвестициите срещу разходите за печатни материали, се пренасочват към печатници, които могат да предложат най-богат набор от услуги по отношение на техники и процеси с добавена стойност, като обогатяване на печата например, основно свързано с полагането на частичен UV лак и фолио. Именно тези допълнителни ефекти играят роля и показват нарастващата популярност на хаптичния маркетинг.
ХАПТИЧНИЯТ МАРКЕТИНГ ИЛИ СИЛАТА НА ДОКОСВАНЕТО – НОВ ТРЕНД В УПРАВЛЕНИЕТО НА МАРКАТА

ДИЗАЙНЪТ НА ОПАКОВКАТА се превърна в ключов маркетингов инструмент
ТАКТИЛНИ ЕФЕКТИ върху продуктовите опаковки могат да увеличат продажбите и дори да допринесат за цялостния имидж на марката
ДОПИРЪТ може да увеличи импулсните и непланирани покупки
ВЪЗМОЖНОСТТА ДА ПОЧУВСТВАШ даден обект влияе върху чувството за принадлежност и води до по-висока оценка
които предлага. Външният вид на всеки печатен материал - опаковка, брошура, покана, разказва всичко за характеристиките и ценностите на бранда и когато то е разказано със стил, позитивите не закъсняват. Отличимостта и атрактивността определено са водещ мотив за последваща покупка.
MGI ТЕХНОЛОГИЯТА ЗА ИЗГРАЖДАНЕ НА КОНКУРЕНТНИ ПРЕДИМСТВА
клиентите си. За разлика от конвенционалното довършване, при което всеки ефект или обогатяване предполага специализирано оборудване, с възможностите на дигиталните технологии, е възможно да се интегрира всичко в едно. Печатниците би следвало са си зададат въпроса дали общо времето за всички специални ефекти е повече или по-малко с дигитална технология, която предоставя възможности за обединяването им. В същото време дигиталното оборудване за довършителни работи става все по-бързо. Традиционно печатниците мислят за „цифров“ като за равнозначен на „къс тираж“, но реалността е, че късият тираж има други измерения и вече не означава по-малко от 500 бр. Дигиталното обогатяване с някоя от системите на MGI и Konica Minolta гарантира текстури, 2D и 3D ефекти, блясък и WOW внушение, които впечатляват и омагьосват. Но ако това е доказано в световен мащаб, доколко тези закони влияят със същата сила и на българския пазар?
НАГЛАСИ НА БЪЛГАРСКИЯ ПАЗАР ПО ОТНОШЕНИЕ НА ОБОГАТЯВАНЕТО НА ПЕЧАТА – проучване на Коника Минолта България ( ноември – декември 2021г.)
С конкретните въпроси може да се запознаете детайлно в последващите редове.
1. Смятате ли, че обогатяването на печата (полагане на частичен UV лак, горещо фолио, текстуриране) допринася за отличното клиентско преживяване?
![]() |
90% от участвалите в проучването Маркетинг специалисти вярват, че обогатяването на печата играе ключова роля за клиентското преживяване и начина на възприемане на продукта. 87,5% от служителите в рекламните агенции са на същото мнение. Разликата идва в следващите категории - едва 12,5% от рекламните експерти проявяват скептицизъм за разлика от техните потенциални и актуални клиенти, сред които няма поддръжници на мнението, че допълнителните ефекти не влияят на потребителя по никакъв начин.
2. Кои са най-важните изисквания, на които трябва да отговарят маркетинговите печатни материали?Изберете всички, които са валидни според вас.
![]() |
3. Какви са основните критерии, по които избирате печатниците за перфектни маркетинг материали?
![]() |
4. Разполагате ли с актуална информация как да добавите WOW ефект към вашите печатни материали?
![]() |
5. Планирате ли да поръчвате обогатени печатни материали с WOW ефект през следващата година? | 5. Получавате ли често запитвания за обогатени печатни материали с WOW ефект от своите клиенти? |
![]() | ![]() |
6. Колко повече бихте платили за обогатени печатни материали, които ще допринесат за по-добри резултати на кампанията ви? | 6. Колко повече смятате, че са готови да платят вашите клиенти за обогатени печатни материали, които ще допринесат за по-добри резултати на кампаниите им? |
![]() | ![]() |
Основни изводи от проучването
Близо 90% от крайните потребители на печатни продукти, които са участвали в проучването са убедени, че обогатяването на печата с лак и фолио, са решаващ фактор при позициониране на даден продукт и/или услуга.
Впечатляващият завършен вид на маркетинговите и рекламни материали се явява основен критерий за изпълнение на целите, които компанията си поставя с разпространението им. Като част от визуалната привлекателност освен дизайна се включва именно добавянето на довършителни ефекти, които да откроят продукта.
Tърсенето на все по-голяма бързина на изпълнение, все по-къси тиражи, възможности за персонализация и променливи данни предвещават и все по-голям дял на дигиталните технологии за печат и обогатяване, които по тези критерии вземат превес над конвенционалните технологии.
От Коника Минолта България следваме своята мисия да обучаваме пазара - както крайните потребители, така и печатниците, относно иновациите в областта на дигиталните технологии за печат и начините за създаване на впечатляващи маркетинг материали. Планираме редица от събития, които да съберат всички звена в процеса – от идеята до дизайна и производството, които да информират и създадат необходимите връзки и споделяне на добри практики.
Като извод изпъква необходимостта от проактивно предлагане на идеи за подобни продукти от рекламните агенции и печатниците и за излизане от зоната на комфорт, свързана с предлагане на добре познати и отработени техники на дизайн, печат, довършителни ефекти.
Вярваме, че трябва да се отвори по-дълбок диалог между маркетинговите отдели, рекламните агенции и печатниците, които ги обслужват. Реално 94% от маркетолозите са готови да отделят бюджет за обогатяване на техните маркетингови и рекламни материали.