Ask the experts: Ирена Комитова за баланса между различните дейности и успешните бизнес начинания

| 5 юни 2020

Днешният гост в рубриката ни "Ask the experts" е Ирена Комитова, която споделя ценни бизнес съвети за читателите на блог секцията на Коника Минолта България


Ирена Комитова е собственик на консултантска компания Creative Solutions – представител на The Economist Group за България и организатор на TEDxVitosha. Към солидната си кариера през годините като изпълнителен директор на Oriflame Bulgaria, вицепрезидент маркетинг и продажби на Allianz Bulgaria Holding, генерален директор на вносителя на BMW за България, днес тя добавя собствен бизнес в областта на международния маркетинг и реклама, връзки с обществеността и организация на събития. Издател е на списанието PREMIUM Lifestyle, което е само на абонаментен принцип и се позиционира в луксозния сегмент. Един от собствениците на мандра за био млечни продукти „Рукатка“.


Ирена, вие сте от дамите, които всеотдайно и с огромна доза ентусиазъм балансират с няколко различни амплоа. Последното предизвикателство, което сте прегърнали е мандрата за био млечни продукти “Рукатка”. Защо избрахте да се впуснете в това предизвикателство и по какво си личи, че едно бизнес начинание ще е успешно?


-Благодаря за милото начало на това интервю.

Прави сте. Ако специалист “човешки ресурси” или консултант по подбор на кадри чете моята професионална биография, наистина ще го затрудня в коя индустрия да ме класифицира. :) От директни продажби на натурална козметика, през застраховане и автомобили - до издателска дейност, организация на бизнес и лайфстайл събития, химическата промишленост и сега – производство на био млечни продукти. Може би затова напоследък ме канят за член на управителни и надзорни съвети, или за член на жури - заради многопосочния ми опит.


Избрах  да инвестирам и да допринеса за създаването на нов бранд сертифицирани продукти от био краве мляко, защото не само аз, но и много млади хора параноично настояват да знаят какво съдържа храната, която ежедневно консумират. От все сърце искам да възродим българските занаятчийски традиции в приготовлението на истинско кисело мляко, сирене, кашкавал и масло. Да научим клиентите, че трябва да имат много високи изисквания, да са претенциозни към качествата на млечните био продукти. Те са толкова важни за здравето и имунитета на всеки един човек.


При старта никой не знае дали едно бизнес начинание ще е успешно. Ентусиазираните предприемачи вярват, че имат идея и ще създадат неповторим продукт, който правилната целева аудитория ще заобича. Ние в “Рукатка” се чувстваме точно така. Милеем за всяка опаковка сирене и кашкавал, която загъваме с крафт хартия на ръка. Формоваме маслото с дървени палки, за да достигне до клиента с консистенцията и аромата на традицията. Стараем се с всички сили да получим отличен колагуум на киселото мляко, защото не искаме да “сгъстяваме” млякото, като му добавяме консерванти и сухо мляко. Работим за онези, които търсят и ценят чистата, истинска храна и разбират защо цената й е висока. Пазарът ще покаже дали подобна стратегия на честност към крайния клиент ще се отплати. Всички възторжени мнения и отзиви до момента ни подсказват, че сме на прав път.

 

Живеем в интересни времена през последните месеци, кои според вас са най-важните качества за един лидер?


-Да води преди всичко себе си: да остане мотивиран, фокусиран и с ясна мисъл за отговорността, която е поел пред своя екип. Наравно с другите да изпълнява собствените си разпоредби. Да търси мнението и съвета на всички колеги, да ги насърчи “да се развихрят”. Да покаже на хората си, че заедно нещата се случват, независимо колко невъзможни могат да им се струват. Да вдъхновява за реализацията на “луди” проекти.

А, и да се смее с всички останали на грешките или глупостите в работата, когато се случат.


Според вас иновациите и дигиталните процеси правят ли една компания по-устойчива в съвременните динамични времена?


-Безспорно иновациите движат и развитието, и бизнеса, и прогреса. А дигитализацията днес е толкова всеобхватна и мълниеносно развиваща се, че е задължителна – не само в бизнеса, но и в човешката комуникация. Клиентът иска да намери продукта, който му трябва, да има възможност да го избере и сравни, да го разгледа и да му се полюбува, да го поръча, да го плати, да го получи, да го върне (ако не го хареса), да го замени, да изкаже мнението си, да бъде чут и да получи обратна връзка за всяка стъпка от този процес. Без дигитализация това просто е невъзможно. Организаторите на събития пък никога не са си представяли, че ще могат да модерират конференции с 52,000 делегати (както наскоро това се случи с едно събитие на The Economist). Без дигиталните платформи, възможности за видео връзки, виртуални зали за срещи, изложбени площи и дори “дегустации” това няма как да се случи.

 

Като организатор на TEDxVitosha имате възможността да се докоснете до вдъхновяващи хора. Кои са историите, които искате да чуете в следващото издание на формата?


-Да, лекторът от последното ни събитие мастър Ши Хенг И вече има над 2,300 000 гледания на своето представяне на TEDxVitosha 2020! Той беше изумителен.


Следващото ни издание предстои в рамките на юли-август 2020. Планираме това събитие да се проведе на живо и отсега ви каня да сте сред делегатите ни. Темата му е UNCHARTED (неразчертано, неизследвано, неизмерено). Сигурно има още синоними в превод на тази многопосочна английска дума. Освен видеата, които ще подберем от световната библиотека на TED 2020, сме поканили за участие на живо двама забележителни чуждестранни лектора – футуриста Рик Вера от Холандия и професора от Georgetown University Rebecca Kukla, която определя себе си като философ, географ, боксьор и щангист. Мислим си, че на всички сега им се иска да “прозрат” в бъдещето – така че заедно ще се отправим на едно некартографирано пътешествие.


Коя беше последната книга, която прочетохте и какво ви впечатли най-силно от нея?


-Последно четох Alchemy: The Dark Art and Curious Science of Creating Magic in Brands, Business, and Life на Rory Sutherland. Най-много ме впечатли една негова идея за това как да вдигнем продажбите, без да сваляме цените. Приложих я веднага в представянето на новия ни продукт – 200-грамовата кофичка био краве кисело мляко “Рукатка”.  Е, какво да ви кажа – трябва да се четат повече книги. Идеята проработи и в България :)