Споделяне
Във времето, в което живеем, особено през последните месеци, офисът вече не е ограничен между стени, а все повече функционира във виртуалното пространство. Според проучване на Society for Human Resource Management (SHRM), 66% от мултинационалните и почти 50% от всички организации работят с екипи, които не са разположени само на едно място. Това има както своите предимства, така и своите недостатъци и предизвикателства.
Например, традиционните екипи със сигурност печелят точки в изграждането на доверие, поддържането на морални ценности, прегледа на представянето и управлението на конфликти. Едно от предизвикателствата за мениджърите на виртуални екипи е проследяването на представянето на служителите в екипа, а отсъствието на визуален контакт може да превърне общуването в предизвикателство.
Нека разгледаме RAMP модела за лидерство /Relationships-Accountability-Motivation - Process/ през призмата на виртуалната реалност:
Взаимоотношения /RELATIONSHIPS/
Взаимоотношенията в екипа вече са изградени. Те се основават на доверие, общи цели и общи интереси.
Взаимоотношенията с екипите са се развивали във времето чрез различни интеракции, които се случват по-лесно в екипи, които са позиционирани на едно място. Когато екипите работят в офис, например, могат да говорят за плановете си за уикенда, докато пият кафе сутрин и да научат повече за личния си живот по време на обяд.
В настоящата ситуация хората нямат възможността за спонтанни интеракции и тук ролята на мениджърите е да компенсират по различен начин това:
Отговорност /ACCOUNTABILITY/
Служителите, които работят дистанционно трябва да бъдат по-отговорни към спазването на срокове, затова е важно някой да следи за тяхното изпълнение. Виртуалните лидери имат по-малко възможности да имат преки наблюдения върху своите служители.
Това може да се реши с платформата Teams и редица други инструменти, които разгледахме по време на уебинара ни за Дигиталното работно място – функционалността за поставяне на tasks/задачи/ с определен срок, да се споделят файлове и да се адресират конкретни хора.
Други навици, които мениджърите на виртуални екипи могат да си създадат в тази посока:
Мотивация /MOTIVATION/
Работата от вкъщи може да окаже донякъде негативен ефект върху мотивацията на хората. Те са в изолация и като резултат могат да загубят представа какъв е техния личен принос към дейността или успеха на компанията.
Ето няколко практически съвета как да поддържате мотивацията на виртуалните екипи:
Конструктивната обратна връзка чрез виртуален коучинг е друг много важен начин да се поддържа мотивацията на хората от разстояние. Някои добри практики за виртуален коучинг:
Действия /PROCESS/
Споделянето на информация във виртуална среда значително се различава от споделянето ѝ в екип.
Няколко препоръки:
Какви са Вашите добри практики и опит във виртуалното водене на екипи от последните няколко месеца? Ако искате да обсъдим инструментите, които ни помагат в ежедневната ни дейност в Коника Минолта България – свържете се с нас на marketing@konicaminolta.bg